Kategorier
Filtrera

Äkta varor hos NordicFeel!

Först det viktigaste av allt; Ja, våra produkter är äkta! NordicFeel säljer aldrig en falsk vara och vi kontrollerar allt från våra leverantörer innan vi skickar det till våra kunder. Vi säljer jämförbara produkter från kända designvarumärken som du kan finna hos andra stora butikskedjor. Den stora skillnaden är att vi levererar direkt från vårt lager till dig som kund och undviker då många kostnader. På så sätt kan vi hålla lägre priser till dig som kund än många av våra konkurrenter.

Då och då undrar kunder om våra produkters äkthet eftersom vi kan hålla ett lägre pris än många konkurrenter. Ett vanligt missförstånd är att vi endast arbetar med parallellimport och att detta innebär förfalskade produkter. Nu ska vi reda ut begreppen om hur vi på NordicFeel jobbar med inköp, och hur vi kan hålla konkurrenskraftiga priser till dig som kund! Här har vi listat några av de vanligaste frågorna:

NordicFeel äkta varor

Hur kommer det sig att NordicFeel har lägre priser än många andra?

Anledningen till detta är att vi importerar en del av våra produkter från den europeiska marknaden. Dessa produkter måste vara godkända för försäjlning i Europa. Vissa leverantörer och tillverkare vill sälja varorna dyrare i vissa länder än andra. Vi vill sälja så prisvärt som möjligt till konsumenten och köper därför inom EU till bästa möjliga pris. Detta gör vi när vi till exempel inte får tag i en produkt hos en svensk distributör, eller om vi lyckas få ett bra pris så att vi kan fortsätta att hålla låga priser och samtidigt ge en outstanding service till våra kunder.


Detta kallas parallellimport. Våra inköpare är proffs och arbetar långsiktigt med våra leverantörer vilket gör att vi är säkra på att vi alltid säljer äkta varor. Våra leverantörer garanterar alltid detta!

Vad är parallellimport?

I och med att Sverige är med i EU är det full rörlighet av varor inom EU. I praktiken betyder det att vi kan köpa produkter från företag i Italien eller Spanien och sälja i Sverige. Det är helt lagligt och kallas parallellimport, vilket innebär att vi importerar varor parallellt med andra distributörer. 

 

Vad som däremot inte är lagligt är att sälja produkter som, av varumärkesägaren, först sålts utanför EU. I detta fall behöver man varumärkesägarens godkännande. Får man inte det kan det klassas som varumärkesintrång. Alla våra leverantörer vet att vi bara vill ha ”CLEAN, fresh and EU goods” – vilket betyder att produkterna fortfarande har sin spårningskod kvar, att produkterna inte är för gamla och att varorna är släppta för EU-marknaden.

Hur ska man veta att produkterna inte är för gamla?

Alla kosmetikprodukter måste ha en batchkod. Den kan vara svår att hitta, men ska vara tryckt på förpackningen och/eller på själva produkten. På exempelvis checkcosmetics.net kan du knappa in koden och få fram när den tillverkades. Du kan också hitta en liten bild på dina produkter på en burk med öppet lock och samt texten 12M (=12 månader), eller 24M (=24 månader). Detta visar hur länge produkten håller efter att du öppnat den.

Hur får era leverantörer i Europa tag på varorna?

Det är olika mellan olika leverantörer, men de som vi arbetar med får sina varor antingen direkt från tillverkaren, från auktoriserade distributörer eller från andra återförsäljare som i sin tur köpt från auktoriserade distributörer. Det beror på vilka kontakter leverantörerna har och hur de valt att arbeta.

Varför parallellimporterar man? Varför inte bara köpa allt från svenska aktörer?

Det finns flera skäl, dels gör vissa varumärkesägare det svårt för t ex onlinehandlare att köpa varor. Man kanske inte vill att varorna ska säljas överallt? Det kan också vara så att vissa storlekar på vissa parfymer eller andra produkter helt enkelt inte säljs i Sverige. Ett annat skäl är att prisläget i Sverige och Skandinavien ofta är högre än vad det är i övriga Europa. Vi arbetar alltid för att du som kund ska ha största möjliga valmöjlighet till bästa möjliga pris.

Säljer ni piratkopior?

Nej, aldrig. Vi kan aldrig skydda oss själva helt från att vi eller att våra leverantörer skulle bli lurade, men om vi är det minsta osäkra på huruvida en produkt är äkta (eller håller rätt kvalitet) kommer vi aldrig att ta in den i vårt lager och därmed aldrig sälja den. Skulle vi komma på någon av våra leverantörer att fuska på något sätt avbryter vi omgående samarbetet.

Vad betyder det när produkter är ”avkodade”?

Många tillverkare och varumärkesägare sätter en kod på sina produkter som gör att man kan följa produktens väg genom försäljningskedjan. Det finns avkodade produkter på den europeiska marknaden, och produkter avkodas för att dölja vilken väg varan tagit till marknaden. Det vanliga är att någon återförsäljare eller distributör inte vill visa upp att denne säljer vidare till Skandinavien. Det kan reta upp varumärkesägaren och göra framtida leveranser svårare. Vi på NordicFeel köper inte avkodade produkter då våra leverantörer sällan arbetar med sådana.

Hur kommer det sig att vissa andra näthandlare är så mycket billigare?

Vi kan inte svara på det, men för oss är det viktigt att även inkludera en bra kundtjänst och snabb och säker logistik i priset. Beställer du varor från oss bör du få dem inom 1-3 dagar. Skulle det vara något fel får du omgående hjälp av vår kundtjänst. Vi vill också ha stort välfyllt lager och ett bra urval av produkter -  allt detta kostar pengar.

 

Vi vet också att varor som inte är släppta för den europeiska marknaden samt att varor där spårningskoden avlägsnats, kan vara billigare och att företag som säljer den kategorin av produkter ibland kan hålla lägre priser. Osannolikt låga priser kan vara en varningsklocka!

Vad innebär parallellimporterade produkter för mig som konsument?

För dig som konsument är det ingen skillnad – förutom ett större urval och ett bättre pris! Du kan känna dig lika trygg att köpa en parallellimporterad vara som en som köpts direkt av varumärkesägaren. Enligt konsumentköplagen har du samma garanti och reklamationsrätt i båda fallen. Läs våra köpvillkor

 

Vi vill förtydliga att en parallellimporterad vara är lika äkta som en produkt som köpts från varumärkesägaren eller via en agent. Produkterna är inte på något sätt falska eller piratkopierade. Det som i vissa fall kan skilja är förpackningens utseende, vilket har att göra med att dessa produkter är tillverkade för en annan europeisk marknad.

Produkten jag köpte på NordicFeel verkar på något sätt vara defekt, vad ska jag göra?

Precis som inom alla branscher och butiker så händer det tyvärr då och då att en vara är defekt eller på något annat sätt inte fungerar som den ska, även om den är äkta.  Om du av någon anledning inte är nöjd med din vara vill vi att du så snart som möjligt kontaktar kundservice på info@nordicfeel.se så hjälper våra trevliga kundtjänstmedarbetare dig.