EN PLATS FÖR LÄKNING
Att kliva in på Davines Village, ett stenkast utanför Parma, är som att besöka en verklig oas. Den arkitektritade byggnaden reser sig med distinkta, kantiga toppar – en modern tolkning av italienska bondgårdar – inbäddad mitt bland fälten. Glas, trä och återvunna material samspelar i en miljö där design, natur och funktion lever sida vid sida. Det är här som Davines Group har sitt huvudkontor – hem för både hårvårdsmärket Davines och hudvården från Comfort Zone. Två varumärken med en gemensam grund: skin, conscious och science. Men det ord som ständigt återkommer – i samtal, i visioner, i väggarna – är ett annat: regenerative.
Men vad betyder det egentligen? Jo, förutom att minimera påverkan på miljön, vill man också förbättra den – genom att återuppbygga jorden, främja biologisk mångfald och stärka klimatet. Man kan säga att regenerativ odling är läkande. Mer än bara skonsam.
Vi får följa med Dario Fornara, ansvarig för EROC (European Regenerative Organic Center) – till de stora fälten som tillhör anläggningen, där forskning pågår kring 22 olika växter på 17 hektar mark. Dario berättar att när Davide Bollati (ordförande för Davines Group och son till grundarna) blev tillfrågad om han verkligen ville investera tre miljoner euro i jorden och forskningen, var svaret självklart: ja.
Davide själv menar att man aldrig blir klar. Det finns alltid nya studier att göra, nya insikter att dela. Det är uppenbart att mening är det centrala. Det handlar om hudvård och hårvård – men också om så mycket mer.

THE SCIENTIFIC GARDEN
I Davines Villages trädgård finns Mr. Simon Jackson, en harmonisk irländare som rör sig mellan Comfort Zones laboratorier och odlingar runt om i världen, men som trivs allra bäst i Parma – i The Scientific Garden, där över 6000 växter lever och frodas.
Givetvis är vi tvungna att fråga Mr. Jackson vilken växt han älskar mest, eller är extra förtjust i för tillfället. Svaret? Röllika, eller Achillea Millefolium – en läkande, antiinflammatorisk medicinalväxt som funnits i tusentals år, och idag finns i Sublime Skin-serien hos Comfort Zone. Växten är döpt efter den grekiska soldaten Akilles, som sägs ha använt växten för att behandla sina sår. Akilleshäl och så vidare...
Om Mr. Jackson får välja en doft från trädgården väljer han Rose Pelargonium, en frisk och blommig doft som brukar uppskattas lika mycket av kvinnor som män. Innan vi lämnar Mr. Jackson i den prunkande trädgården berättar han om sin bakgrund som Onkolog och hur han tidigare jobbat med hudcancer, “den viktigaste ritualen av alla – använd en riktigt bra SPF” Vi kunde givetvis inte hålla med mer.

SUBLIME SKIN
LABBROCKARNA PÅ
Efter en caffè doppio spetsad med socker är vi redo för nästa stopp: hos franska Isabella Reboul, R&D Manager, som vanligtvis håller till i labbet där hon forskar fram nya formulas och testar ingredienser (för att förenkla det hela ganska rejält).
Vi får känna på olika oljor – hur beter de sig mot huden? Smälter de in direkt, eller lämnar de en tunn hinna? Vi får även se hur tvåfas-serumet Glow Drops från Comfort Zones Sublime Skin-serie sätts ihop. Olja och vatten hålls separerade tills de skakas kraftigt – först då bildas den vackra, klorofyllgröna nyansen. Utan balans, ingen effekt.
Achillea millefolium, oliv, myrtenlövextrakt och baobabolja. Efter besöket i trädgården känns ingredienserna närmare än någonsin – nu vet vi både var de gror och hur de transformeras. Det är något särskilt med att först få möta råvarorna där de växer, och sedan se hur de blir till produkter.
Och vad gäller Isabella Reboul, så må hon vara drottning i labbet, men senare under välkomstdrinken innan middagen är det även en annan scen hon äger. Isabella välkomnar alla genom att vråla "Born to be wiiild!" längst fram i coverbandet, helt ihopsatt av anställda på Davines Group. Men det är kanske en annan historia.

PRECIOUS GLOW DROPS
RUTINEN & ETT MAGISKT GLOW
Dags att träffa Maria Giulia Simonazzi och Antonella Latilla (pluspoäng för otroligt vackra namn!), som båda arbetar med att utbilda inom hudvårdsbehandlingar. Antonella ger oss en crash course i läppmassage. Ett tag är det svårt att hålla sig för skratt när vi alla ska testa "The Octopus" – ett grepp där hela handen ska greppa läpparna och sedan dras utåt med ett bestämt tag. Men efter flera massageövningar, läppskrubb, mask och återfuktning har läpparna definitivt ökat en storlek. Det enda vi kan konstatera: varför gör vi inte det här oftare?
Vi får även testa en rengöringsrutin med Essential Micellar Water, Essential Milk Cleanser och återfuktning från Hydramemory-serien – en trio som känns både enkel och effektiv. Vi får avsluta med en SPF som inte bara skyddar, men ger ett magiskt glow: Luminant Defense Fluid.
Efteråt får vi en exklusiv pratstund med Maria. Om hon fick välja en enda produkt från Comfort Zone? Svaret kommer snabbt: Sublime Skin Intensive Serum.
Trots att det officiellt kategoriseras som ett anti-age-serum, menar hon att det passar nästan alla. Det är en lätt formula – men med tunga, kraftfulla ingredienser. Och när vi ber henne dela med sig av den ultimata rutinen? Svaret är enkelt.
Maria Giulias hudvårdsrutin för nybörjare:
1. Rengöring – gärna med återfuktande egenskaper, så att huden inte blir helt avskalad.
2. Toner – för att balansera hudens pH-värde.
3. Potent serum – med aktiva ingredienser som verkligen främjar hudhälsan.
4. Återfuktning – alltid.
Fyra produkter. Inga krusiduller. Och för den mer rutinerade hudvårdsentusiasten? Då kan man självklart bygga vidare. Vad gäller ingredienser så talar Maria varmt om niacinamid, särskilt för dess förmåga att reglera sebumproduktionen och stärka hudbarriären.

BEYOND COSMETICS 🤎
Passionen för skönhet, ingredienser, natur och forskning råder det ingen brist på i Davines Village.
Davines Group är dessutom B Corp-certifierade, vilket innebär att de lever upp till höga krav inom social och miljömässig hållbarhet, transparens och ansvarstagande. När vi pratar med Enrico som tidigare arbetat många år inom mode i Milano, var det en stor anledning ill att han valde att byta bransch och börja jobba på Davines Group. Det är mer än trender och slit och släng. Han menar att även om modebranschen har sin charm så finns onekligen ett fascinerande ändamål hos Davines Group.
Under våra dagar på plats får vi blanda vår egen shower gel, besöka produktionsdelen (såklart iförda labbrock och mössa), lyssna på föreläsningar om allt från branding till e-handel och forskning – och givetvis: fördjupa oss i hudvård, ingredienser och växter.
Förutom att varje kaffe var perfektion, varje måltid inkluderade parmaskinka, och att vi fortfarande diskuterar hur länge parmesan egentligen bör lagras för att smaka som bäst – så är det en annan insikt vi tar med oss hem från Parma: hudvård och skönhet kan vara så mycket mer och naturlig skönhet behöver inte betyda kompromiss. Det handlar inte längre om antingen performing eller natural. Det kan vara både och.
Bild: Tillsammans med Davide Bollati, Chairman – Davines Group.
