Kategorier
Filtrera
Burberry - Lyxiga och ikoniska dofter

Burberry

Det brittiska varumärket Burberry är ett av modebranschens ledande namn.
Varumärket grundades 1856 av Thomas Burberry med intentionen att producera slitstarka plagg åt landets armé.
Burberrys klassiska trenchcoat och dess typiska rutmönster har därefter kommit att bli en ikon inom modevärlden.

INDIGO - The british gentleman

Inspirerad av Englands vackra & unika landskap!
Alltid i sällskap av My Burberry tjejen…
Mr. Burberry Indigo är en doft för en passionerad och sensuell man som gillar att dra till sig uppmärksamhet.
Doften ger honom pondus och självsäkerhet med en fräsch touch.

32 produkter från  Burberry

Burberry – ett modehus med anor

Burberry är ett av världens äldre modehus. Det grundades redan 1856 i Storbritannien av engelsmannen Thomas Burberry. Tanken var från början att märket skulle producera slitstarka plagg som kunde användas av armén, men modehuset kom att med tiden slå in på en annan väg. På 1920-talet skapades den idag ikoniska trenchcoaten i beige med rutigt foder i beige, svart, rött och vitt, som blivit ett signum för Burberry. Fodrets klassiska rutmönster, har precis som trenchcoaten själv följt märket sedan dess. Rutmönstret, som kallas för Nova Check, är idag registrerat som varumärke och används på flera av märkets produkter. Under några år var Burberry stämplat bara som ett lyxigt dammärke, men är idag aktuellt för så väl unga som gamla, kvinnor som män.

 

Idag omfattar Burberry över 70 stycken lyxiga butiker, världen över. Utöver den klassiska linjen Burberry består företaget också av de mer trendkänsliga linjerna Burberry Brit och Burberry Prorsum och den sportigare linjen Burberry Sport. Det klassiska rutmönstret Nova Check har också utvecklats och nya varianter som New Check och Smoked Check har lanserats. 

 

Den första doftrelaterade produkten som lanserades från Burberry var en after shave för män, en doft som döptes efter märket självt. Parfym blev en viktig del av modehusets verksamhet först under 90-talet, då man expanderade sin verksamhet. Som första parfym kom Society 1991, i både en manlig och kvinnlig version. År 2010 expanderade Burberry ytterligare i och med lanseringen av det kompletta makeup sortimentet Burberry Beauty som håller hög kvalitet och snabbt känns igen på det ikoniska rutmönstret. I sina reklamkampanjer har Burberry använt sig av kändisar som Emma Watson och Sam Riley, något som ytterligare stärkt märkets status.

 

I sortimentet hos NordicFeel hittar du ett stort utbud av parfymer från Burberry. De flesta av märkets parfymer kommer i en version för kvinnan och en annan för mannen och tas fram för att vara kompletterande till märkets klädkollektioner. Många av parfymernas förpackningar är prydda med de ikoniska rutmönstren, men det finns också dofter med annan flaskdesign. Dofterna kan alla, precis som märket i stort, beskrivas bära på en elegans och stil som kan karakteriseras som klassisk och därmed ofta också tidlös. Köp bara en parfym, eller kombinera den med andra doftprodukter som deodorant eller body lotion för en mer komplett doftbild.